Concept Car 2011 - Proton VS Perodua


^^Proton Pahlawan Series – Lima Bersaudara^^

Proton semakin maju kehadapan dengan mengeluarkan "concept car" atau Proton Replacement yang dinamakan dengan nama 5 pahlawan melayu Melaka yang terkenal seperti Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu dan Kasturi. Proton terbaru ini dikatakan akan bakal menggantikan kereta-kereta keluaran Proton yang sedia ada di masa akan datang.

Aku suka semua design terbaru proton ni, memang memikat hati aku. Proton Tuah tu dikatakan bukan pengubahsuaian dari Proton Persona or Facelift..tapi cuma "Clay Model Concept" model baru untuk Proton. Melalui sumber yg boleh dipercayai Proton Tuah bukanlah Proton Persona baru 2012. Tapi itu hanyalah "concept model" utk Proton buat "Research daripada feedback org ramai. Design utk Proton Persona Baru 2012 dikatakan jauh lebih cantik. Jadi, mari kita tunggu dan lihat.

Bagaimana pulak dengan Perodua?





^^Proton TUAH^^






^^Proton JEBAT^^






^^Proton LEKIR^^






^^Proton LEKIU^^






^^Proton KASTURI^^






^^Perodua BEZZA Concept^^

Itu dia Perodua juga tak ketinggalan dengan mengeluarkan Perodua BEZZA Concept. Sebelum ini kita tengok "Concept Car" keluaran Proton yang akan di pamerkan masa KLIMS 2010. Kali ni kita tengok pulak "Concept Car" keluaran Perodua pula iaitu Perodua Bezza. Menampilkan konsep masa depan Gen-Y yang lebih lasak. Reka bentuk lebih kurang macam Toyota Prius dengan panjang dalam 4 meter dan pintu belakang jenis sliding.

Sekali pandang rekaannya merupakan inspirasi dari Toyota Prius Hybrid. Nampak garang & futuristik, Sliding door yang menarik & pintu depan bukaan ala2 Rolls Royces.

PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) semalam memperkenalkan model prototaip, Bezza yang menggunakan enjin hijau yang sedang dibangunkan bagi kegunaan kenderaan keluarannya pada masa akan datang.












***CONGRATULATIOS TO PROTON & PERODUA MALAYSIA!!!

2 comments:

Evil said...

smart dow kete2 malaysia zmn skang!! aq support 100% la kat proton n perodua, keep it up !!!

]|A|[w@n[G] said...

tu la...dah byk improvement dah skarang dari segi RnD pun....^^

Post a Comment